Välj en sida

Ett bra och populärt komplement till sin fysiska butik är idag en webshop. Det innebär att du får möjlighet att nå fler kunder, du får marknadsföring till både din fysiska och digitala butik samtidigt som du till en låg kostnad kan öka omsättningen i ditt företag. Men det är lite att tänka på när det gäller att starta en webshop och ofta är det bra att planera lite innan du drar igång.

Marknaden för näthandel har vuxit sig väldigt stor. Den utgör idag 9 % av all detaljhandel i Sverige och växer med ungefär 16 % per år. Det är ju därför klokt att fundera på om det inte är läge att satsa på den även om du idag har en fysisk butik som går bra. Kostnaden för att starta upp en webshop är idag inte särskilt hög, och det finns enligt e-handla.se flera bra webbshoppar du kan välja på för att dra igång. En del kostar pengar och en del är gratis men det viktiga är ändå vad du får ut av det.

Som ekonomikonsulter vill få slå ett slag för möjligheten att integrera din webshop med ditt affärssystem. På så sätt kan vi automatisera din bokföring från din webshop och arbetet med bokföring blir väldigt smidigt och kommer ta mindre tid. Flera stora bokföringsprogram erbjuder idag en integration mot vissa e-handelsplattformar så innan du slår till på en webshop – kolla möjligheten att integrera bokföringsprogrammet med din webshop. Vi kan erbjuda specialiserad rådgivning för en situation då du ska starta en webshop och behöver hjälp med att koppla detta till ditt bokföringsprogram. Eftersom vi endast arbetar digitalt ser vi positivt på en automatiserad lösning som erbjuder en effektiv bokföring och ett bra statistikverktyg.

En annan  sak att tänka på med din webshop, eller handelsföretag överlag, är hur du ska hantera moms från EU och utlandet. Det är viktigt att du har koll på export/import inom EU och utanför EU så att momsen redovisas rätt. Nya regler säger t.ex. att försäljningen av digitala tjänster ska beskattas i det land du säljer till. Din webshop måste därför ha stöd för olika länders momssatser, något som kan vara lätt att missa. Det finns idag många utländska aktörer som väljer att inte ta ut moms på EU-medborgare men genom att göra det här tar de en stor risk i att åka fast. Att deklarera digitala tjänster ska göras via en MOSS deklaration hos SKV och flera bokföringsprogram har idag stöd för det. Låt oss hjälpa dig välja ut vilket som passar dig.

Bravokon kan hjälpa dig igång med administrationen för din webshop. Det går bra att skicka in en förfrågan via mejl eller slå oss en signal om ni har funderingar kring att starta en webshop.

Send this to a friend